I plan- och bygglagen finns regler som innebär att du får göra vissa åtgärder utan bygglov, men du behöver ett startbesked innan du får börja bygga. De kallas för attefallsåtgärder.
Attefallsåtgärder kräver inte bygglov, men du måste göra en anmälan om byggprojekt och få ett starbesked innan du kan påbörja åtgärden. Du får inte börja använda det du har byggt förrän du har fått ett slutbesked.
Du måste ansöka om bygglov om:
Du hittar mer information om vad som gäller för attefallshus på Boverkets webbplats.
Illustration: Boverket
Om du redan har ett bostadshus på din tomt ger attefallsreglerna dig i vissa fall rätt att göra en nybyggnad, en så kallad komplementbyggnad eller komplementbostadshus, utan att ansöka om bygglov. Men du måste göra en anmälan och få ett startbesked innan du får börja bygga. Du får inte börja använda det du har byggt förrän du har fått ett slutbesked.
Vilka handlingar som ska lämnas in beror på vilken åtgärd du ska göra. Läs mer om komplementbostadshus eller läs mer om komplementbyggnad.
Du behöver inte ansöka om bygglov för att uppföra en komplementbyggnad i form av ett komplementbostadshus till ditt en- eller tvåbostadshus om den uppfyller kraven för attefallsåtgärder. Men du måste göra en anmälan och få ett startbesked innan du får börja bygga. Du får inte börja använda det du har byggt förrän du har fått ett slutbesked.
Ja, du måste göra en anmälan om:
Ja, du måste ansöka om bygglov om:
Läs mer under komplementbyggnad
Priset varierar beroende på hur avancerat ditt bygge är. De priser som står ovan är grundavgifter. Det kommer att tillkomma ytterligare avgifter.
Handläggningstiden för anmälan är max fyra veckor. Kontrollera noga att du har skickat med alla handlingar som behövs till din anmälan. Vi kan inte börja handlägga ditt ärende förrän vi har alla handlingar och uppgifter som vi behöver. Om det saknas handlingar när du gör din anmälan kan ditt ärende ta längre tid än fyra veckor.
Tänk på!
Nej, som regel behöver du ingen kontrollansvarig. Kontrollera med byggavdelningen innan du skickar in din ansökan eller anmälan. Om vi bedömer att du som byggherre inte visar att du klarar av projektet oavsett dess storlek, kan vi kräva att en kontrollansvarig behövs i ärendet. .
Det finns ett antal dokument du måste skicka med din ansökan. De ska se ut och vara utformade på ett visst sätt. Du kanske också kommer att behöva skicka in ytterligare handlingar som inte finns med i listan nedan. Det informerar vi dig om när vi vet hur avancerat ditt bygge är.
I vissa ärenden kan startbesked ges i samband med bygglovet. Då behöver du skicka in de tekniska handlingarna tillsammans med bygglovsansökan. I andra ärenden görs den tekniska prövningen efter bygglovsbeslutet och då skickar du in de tekniska handlingarna efter bygglovsbeslutet.
Exempel på hur handlingarna ska se ut och vilken information du ska fylla i
Till din anmälan om komplementbostadshus - attefallsåtgärd ska du skicka med:
För mindre projekt kan lov och startbesked komma i ett beslut. Det räknas som ett enklare ärende och då behövs inte tekniskt samråd, besök på bygge eller slutsamråd. På sidan "Hur går ett en anmälan om byggprojekt till?" kan du läsa mer om alla stegen i processen.
Läs mer om hur en anmälan om byggprojekt går till
Anmäl byggprojekt med blankett eller e-tjänst
I vår e-tjänst Mina ärenden kan du följa vad som händer i ditt ärende. Om du skulle behöva komplettera handlingar i ärendet kan du göra det i e-tjänsten Komplettera ditt pågående ärende.
Du kan boka ett möte eller droppa in på öppet hus för bygglov och avlopp om du har frågor eller funderingar. Här får du träffa våra handläggare på byggavdelningen för att diskutera dina byggplaner redan innan du lämnar in din ansökan eller anmälan. Du kan också hantera dina byggärenden i vår e-tjänst.
Kontakta oss, boka en tid eller hantera dina byggärenden
Du behöver inte ansöka om bygglov för att göra en tillbyggnad till ditt en- eller tvåbostadshus om den uppfyller kraven för attefallsåtgärder. Men du måste göra en anmälan och få ett startbesked innan du får börja bygga. Du får inte börja använda det du har byggt förrän du har fått ett slutbesked.
Ja, du måste göra en anmälan om:
Ja, du måste ansöka om bygglov om:
Läs mer under komplementbyggnad
Priset varierar beroende på hur avancerat ditt bygge är. De priser som står ovan är grundavgifter. Det kommer att tillkomma ytterligare avgifter.
Handläggningstiden för anmälan är max fyra veckor. Kontrollera noga att du har skickat med alla handlingar som behövs till din anmälan. Vi kan inte börja handlägga ditt ärende förrän vi har alla handlingar och uppgifter som vi behöver. Om det saknas handlingar när du gör din anmälan kan ditt ärende ta längre tid än fyra veckor.
Tänk på!
Nej, som regel behöver du ingen kontrollansvarig. Kontrollera med byggavdelningen innan du skickar in din ansökan eller anmälan. Om vi bedömer att du som byggherre inte visar att du klarar av projektet oavsett dess storlek kan vi kräva att en kontrollansvarig behövs i ärendet. .
Det finns ett antal dokument du måste skicka med din ansökan. De ska se ut och vara utformade på ett visst sätt. Du kanske också kommer att behöva skicka in ytterligare handlingar som inte finns med i listan nedan. Det informerar vi dig om när vi vet hur avancerat ditt bygge är.
Exempel på hur handlingarna ska se ut och vilken information du ska fylla i
Till din anmälan om komplementbyggnad – attefallsåtgärd ska du skicka med:
För mindre projekt kan lov och startbesked komma i ett beslut. Det räknas som ett enklare ärende och då behövs inte tekniskt samråd, besök på bygge eller slutsamråd. På sidan "Hur går en anmälan om byggprojekt till?" kan du läsa mer om alla stegen i processen.
Läs mer om hur en anmälan om byggprojekt går till
Anmäl byggprojekt med blankett eller e-tjänst
I vår e-tjänst Mina ärenden kan du följa vad som händer i ditt ärende. Om du skulle behöva komplettera handlingar i ärendet kan du göra det i e-tjänsten Komplettera ditt pågående ärende.
Du kan boka ett möte eller droppa in på öppet hus för bygglov och avlopp om du har frågor eller funderingar. Här får du träffa våra handläggare på byggavdelningen för att diskutera dina byggplaner redan innan du lämnar in din ansökan eller anmälan. Du kan också hantera dina byggärenden i vår e-tjänst.
Kontakta oss, boka en tid eller hantera dina byggärenden
Du behöver inte ansöka om bygglov för att bygga takkupor på ditt en-eller tvåbostadshus om de uppfyller reglerna för attefallsåtgärder. Men du måste göra en anmälan och få ett startbesked innan du får börja bygga. Du får inte börja använda det du har byggt förrän du har fått ett slutbesked.
Ja, du måste göra en anmälan om:
Ja, du måste ansöka om bygglov om:
Om fastigheten omfattas av strandskydd enligt miljöbalken kan det medföra att du inte får uppföra takkupor. Inom sådana områden måste du ansöka om strandskyddsdispens.
Priset varierar beroende på hur avancerat ditt bygge är. De priser som står ovan är grundavgifter. Det kommer att tillkomma ytterligare avgifter.
Läs mer om vad som ingår i avgiften för takkupa och vad du kan jag behöva betala utöver den
Handläggningstiden för anmälan är max fyra veckor. Kontrollera noga att du har skickat med alla handlingar som behövs till din anmälan. Vi kan inte börja handlägga ditt ärende förrän vi har alla handlingar och uppgifter som vi behöver. Om det saknas handlingar när du gör din anmälan kan ditt ärende ta längre tid än fyra veckor.
Tänk på!
Nej, som regel behöver du ingen kontrollansvarig. Kontrollera med byggavdelningen innan du skickar in din ansökan eller anmälan. Om vi bedömer att du som byggherre inte visar att du klarar av projektet oavsett dess storlek, kan vi kräva att en kontrollansvarig behövs i ärendet.
Det finns ett antal dokument du måste skicka med din anmälan. De ska se ut och vara utformade på ett visst sätt. Du kanske också kommer att behöva skicka in ytterligare handlingar som inte finns med i listan nedan. Det informerar vi dig om när vi vet hur avancerat ditt bygge är.
Exempel på hur handlingarna ska se ut och vilken information du ska fylla i
Till din anmälan om takkupor – attefallståtgärd ska du skicka med:
För mindre projekt kan lov och startbesked komma i ett beslut. Det räknas som ett enklare ärende och då behövs inte tekniskt samråd, besök på bygge eller slutsamråd. På sidan "Hur går en anmälan om byggprojekt till?" kan du läsa mer om alla stegen i processen.
Läs mer om hur en anmälan om byggprojekt går till
Anmäl byggprojekt med blankett eller e-tjänst
I vår e-tjänst Mina ärenden kan du följa vad som händer i ditt ärende. Om du skulle behöva komplettera handlingar i ärendet kan du göra det i e-tjänsten Komplettera ditt pågående ärende.
Du kan boka ett möte eller droppa in på öppet hus för bygglov och avlopp om du har frågor eller funderingar. Här får du träffa våra handläggare på byggavdelningen för att diskutera dina byggplaner redan innan du lämnar in din ansökan eller anmälan. Du kan också hantera dina byggärenden i vår e-tjänst.
Kontakta oss, boka en tid eller hantera dina byggärenden
Du behöver inte ansöka om bygglov för att göra en tillbyggnad till ditt en- eller tvåbostadshus om den uppfyller kraven för attefallsåtgärder. Men du måste göra en anmälan och få ett startbesked innan du får börja bygga. Du får inte börja använda det du har byggt förrän du har fått ett slutbesked.
Ja, du måste göra en anmälan om:
Ja, du kan behöva ansöka om bygglov om:
Priset varierar beroende på hur avancerat ditt bygge är. De priser som står ovan är grundavgifter. Det kommer att tillkomma ytterligare avgifter.
Läs mer om vad som ingår i avgiften för tillbyggnad och vad du kan behöva betala utöver den
Handläggningstiden för anmälan är max fyra veckor. Kontrollera noga att du har skickat med alla handlingar som behövs till din anmälan. Vi kan inte börja handlägga ditt ärende förrän vi har alla handlingar och uppgifter som vi behöver. Om det saknas handlingar när du gör din anmälan kan ditt ärende ta längre tid än fyra veckor.
Tänk på!
Nej, som regel behöver du ingen kontrollansvarig. Kontrollera med byggavdelningen innan du skickar in din ansökan eller anmälan. Om vi bedömer att du som byggherre inte visar att du klarar av projektet oavsett dess storlek, kan vi kräva att en kontrollansvarig behövs i ärendet. .
Det finns ett antal dokument du måste skicka med din anmälan. De ska se ut och vara utformade på ett visst sätt. Du kanske också kommer att behöva skicka in ytterligare handlingar som inte finns med i listan nedan. Det informerar vi dig om när vi vet hur avancerat ditt bygge är.
Exempel på hur handlingarna ska se ut och vilken information du ska fylla i
Till din anmälan om tillbyggnad – attefallsåtgärd ska du skicka med:
För mindre projekt kan lov och startbesked komma i ett beslut. Det räknas som ett enklare ärende och då behövs inte tekniskt samråd, besök på bygge eller slutsamråd. På sidan "Hur går en anmälan om byggprojekt till?" kan du läsa mer om alla stegen i processen.
Läs mer om hur en anmälan om byggprojekt går till
Anmäl byggprojekt med blankett eller e-tjänst
I vår e-tjänst Mina ärenden kan du följa vad som händer i ditt ärende. Om du skulle behöva komplettera handlingar i ärendet kan du göra det i e-tjänsten Komplettera ditt pågående ärende.
Du kan boka ett möte eller droppa in på öppet hus för bygglov och avlopp om du har frågor eller funderingar. Här får du träffa våra handläggare på byggavdelningen för att diskutera dina byggplaner redan innan du lämnar in din ansökan eller anmälan. Du kan också hantera dina byggärenden i vår e-tjänst.
Kontakta oss, boka en tid eller hantera dina byggärenden
Du behöver inte ansöka om bygglov om du ska inreda ytterligare bostad i ett enbostadshus om den uppfyller reglerna för attefallsåtgärder. Men du måste göra en anmälan och få ett startbesked innan du får börja bygga. Du får inte börja använda det du har byggt förrän du har fått ett slutbesked.
Ja, du måste göra en anmälan om:
Ja, du kan behöva ansöka om bygglov om:
Om fastigheten omfattas av strandskydd enligt miljöbalken kan det medföra att du inte får inreda ytterligare en lägenhet. Inom sådana områden måste du ansöka om strandskyddsdispens.
Priset varierar beroende på hur avancerat ditt bygge är. De priser som står ovan är grundavgifter. Det kommer att tillkomma ytterligare avgifter.
Läs mer om vad som ingår i avgiften för ytterligare bostad och vad du kan behöva betala utöver den
Handläggningstiden för anmälan är max fyra veckor. Kontrollera noga att du har skickat med alla handlingar som behövs till din anmälan. Vi kan inte börja handlägga ditt ärende förrän vi har alla handlingar och uppgifter som vi behöver. Om det saknas handlingar när du gör din anmälan kan ditt ärende ta längre tid än fyra veckor.
Tänk på!
Nej, som regel behöver du ingen kontrollansvarig. Kontrollera med byggavdelningen innan du skickar in din ansökan eller anmälan. Om vi bedömer att du som byggherre inte visar att du klarar av projektet oavsett dess storlek, kan vi kräva att en kontrollansvarig behövs i ärendet.
Det finns ett antal dokument du måste skicka med din anmälan. De ska se ut och vara utformade på ett visst sätt. Du kanske också kommer att behöva skicka in ytterligare handlingar som inte finns med i listan nedan. Det informerar vi dig om när vi vet hur avancerat ditt bygge är.
Exempel på hur handlingarna ska se ut och vilken information du ska fylla i
Till din anmälan om inredande av ytterligare bostad – attefallsåtgärd ska du skicka med:
För mindre projekt kan lov och startbesked komma i ett beslut. Det räknas som ett enklare ärende och då behövs inte tekniskt samråd, besök på bygge eller slutsamråd. På sidan "Hur går en anmälan om byggprojekt till?" kan du läsa mer om alla stegen i processen.
Läs mer om hur en anmälan om byggprojekt går till
Anmäl byggprojekt med blankett eller e-tjänst
I vår e-tjänst Mina ärenden kan du följa vad som händer i ditt ärende. Om du skulle behöva komplettera handlingar i ärendet kan du göra det i e-tjänsten Komplettera ditt pågående ärende.
Du kan boka ett möte eller droppa in på öppet hus för bygglov och avlopp om du har frågor eller funderingar. Här får du träffa våra handläggare på byggavdelningen för att diskutera dina byggplaner redan innan du lämnar in din ansökan eller anmälan. Du kan också hantera dina byggärenden i vår e-tjänst.