Miljö- och byggnadsnämnden
Miljö- och byggnadsnämndens uppdrag i Enköpings kommun är att fullgöra kommunens myndighetsutövning och rådgivning.
De arbetar utifrån och enligt miljöbalken, plan- och bygglagen, livsmedelslagstiftningen, smittskyddslagen, strålskyddslagen, lagen om lägenhetsregister med mera.
Nämnden styrs av en ordförande och en vice ordförande samt ytterligare sju ledamöter och sju ersättare. Nämnden har ett arbetsutskott.
Till sin hjälp har nämnden en förvaltning som består av cirka 60 tjänstemän. Miljö- och samhällsbyggnadsförvaltningen har tre avdelningar: byggavdelningen, miljöavdelningen samt kart- och GIS-avdelningen.
Kommande sammanträdesdatum 2025
- 13 mars
- 10 april
- 15 maj
- 13 juni
- 11 september
- 16 oktober
- 20 november
- 11 december.
Insyn och kontakt
- Kontaktuppgifter till ledamöter i nämnden (e-tjänst)
- Nämndens reglemente Pdf, 715 kB.
- Författningssamlingen – årsplaner, delegationsordning, taxor och avgifter
Protokoll och kallelser
För att ta del av miljö- och byggnadsnämndens kallelse och handlingar klickar du på länken nedan. Vissa underlag publiceras inte för att de innehåller personuppgifter. Önskar du ta del av handlingar som inte finns publicerade kan du göra en begäran om allmän handling genom att mejla kommunens diarium.
E-post: kommunen@enkoping.se
Tidigare kallelser
Nedan finns kallelser från 2024 till och med november. Dokument som är äldre kan du beställa genom att mejla kommunens diarium.